Гашуунсухайт-Ганцмод боомтын төмөр замын хил холболтын талаар Зам тээврийн яамны Бодлого төлөвлөлтийн албаны дарга Б.Артуртай ярилцлаа.
-Гашуунсухайт Ганцмод боомтын хил холболтын төмөр замын хэлэлцээнд хоёр улсын Засгийн газар гарын үсэг зурлаа. Хэлэлцээрийн хүрээнд зөвхөн төмөр замын хувьд талууд ямар тохиролцоонд хүрэв?
-Засгийн газар хоорондын хэлэлцээрийн хүрээнд цаашид гүйцэтгэх барилгын ажлын тухай Чайна энержи компанитай Тавантолгой төмөр зам компани гэрээ байгуулж гарын үсэг зурна. Гэрээний төслийг талууд өнгөрсөн оны арванхоёрдугаар сард тохиролцсон. Улмаар энэ оны дөрөвдүгээр сард барилгын ажлыг эхлүүлэх бэлтгэл ажлыг Зам тээврийн яамны зүгээс хангаж ажиллаж байна. Энэ дөрөвдүгээр сард барилгын ажлыг эхлүүлнэ.
-Ирэх дөрөвдүгээр сард эхлэх бүтээн байгуулалтын барилгын ажил дээр тендер зарлах уу. Эсвэл хятад талаас санал болгосон компани шууд бүх барилгын ажлыг гүйцэтгэх үү?
-Барилгын ажлын хүрээнд Чайна энержи компани хятад дотроо 670 метр гүүр барина. Мөн хоёр тал нийлж хил дамнасан долоон км орчим гүүр барина. Энэ бүтээн байгуулалттай холбоотойгоор хятадын тал өнгөрсөн онд тендерээ зарлаад Хятадын төмөр замын барилгын корпорац шалгарсан. Барилгын төвөгшил хил дамнасан нэг байгууламж зэргийг харгалзан үзэж хятадын талаас нэг компаниар бүх бүтээн байгуулалтаа гүйцэтгүүлэх саналыг бидэнд тавьсан. Урьдчилсан байдлаар барилга гүйцэтгэх боломжтой компанитай уулзалт хийсэн. Цаашид Монгол Улсын хууль тогтоомжийн дагуу нээлттэй тендер, сонгон шалгаруулалт зарлах асуудлыг хоёр тал ярилцаж байгаа.
-Гашуунсухайт-Ганцмод боомтын хил холболтын ажлыг 2.5 жилд хамгийн хямд үнээр хийх компанийг сонгоно-
-Компаниудтай уулзалт хийхдээ манай тал хамгийн хямд үнээр, барилгын ажлыг хурдан хийж гүйцэтгэх нөхцөл тавьж байгаа гэж ойлгосон. Энэ дээр хятадын тал ямар компаниуд санал болгож байгаа вэ?
-Хил дамнасан гүүрийг хятадын барилгын компаниуд гурван жилийн хугацаанд хийнэ гэсэн урьдчилсан тооцоолол гарсан. Харин бид сайдын тушаалын дагуу хоёр жил хагасын хугацаанд барилгын ажлыг гүйцэтгэх боломжтой компаниудтай ярилцаж байгаа. Өөрөөр хэлбэл 2025 оны дөрөвдүгээр сард барилгын ажлаа эхлүүлээд 2027 онд багтааж ашиглалтад оруулах чиглэлээр яриа хэлэлцээг хийж байна. Хятадын хувьд барилгын ажил гүйцэтгэх боломжтой томоохон хоёр компани бий. Нэг нь Чайна райлвае инженеринг корпорэйшн /China Railway Engineering Corporation/. Нөгөөх нь Чайна райлвае констракшн корпорэйшн /China Railway Construction Corporation/. Энэхүү хоёр том компани хятад дотроо төмөр замын барилгын ажил гүйцэтгэдэг. Компанийн төлөөллүүдтэй манай "Тавантолгой төмөр зам" компанийнхан уулзаж барилгын ажлыг хэрхэн явуулах талаар нарийвчилсан хэлэлцээг урьдчилсан байдлаар хийсэн.
-Үнэ ямар байх вэ?
-Үнийн хувьд олон зүйлээс шалтгаална. Тухайлбал, барилгын ажлыг хэрхэн гүйцэтгэх вэ. Бетон зуурмагаа хэрхэн бэлтгэх вэ. Яаж хийх вэ гэдгээс хамаарч үнэ өөр өөр байна. Бас энэ чиглэлийн төмөр замын барилгын ажил нэлээд онцлогтой. Хил дамнасан барилга байгууламж барих газраар түр талбай гаргаж хоёр талаасаа хийж гүйцэтгэнэ. Өөрөөр хэлбэл автозамын боомтоор барилгын материал оруулж ирж барих боломжгүй. Тиймээс хоёр улсын Засгийн түвшинд энэ талаар хэлэлцэж, хил дамнасан төмөр замын байгууламж барих талаар 2023 оны дөрөвдүгээр сард Хятадын төмөр замын байгууламжтай тохиролцож чадсан. Үүний дагуу ажлаа үргэлжлүүлэх асуудлыг Хятадыг төмөр замын албаны хүмүүстэй үргэлжлүүлэн ярилцаад явж байна.
-ТЭЗҮ-ийг нь хятадын тал боловсруулсан байсан. Энд тээвэрлэлтийг яаж явуулахаар тусгав?
-Энэ чиглэлийн төмөр замыг барьж байгуулахад нэг зураг төсөлтэй, нэг гүйцэтгэгчтэй байх асуудлыг хятадын талаас тавьсан. Үүний дагуу ТЭЗҮ-г Хятадын төмөр замын корпорацын зураг төслийн студи өнгөрсөн 2024 онд хийж гүйцэтгээд Зам тээврийн яамны Шинжлэх ухаан технологийн зөвлөлөөр хэлэлцэж баталсан. Энэ хүрээнд нийтдээ 30 сая тонн ачааг хятадын талд хүлээлгэж өгнө. Үүнээс 20 сая тонн нь чингэлгээр, 10 сая тонныг нь хагас вагон буюу задгайгаар ачаад хятадын талд хөмрөгч рүү буулгах маягаар хятадын вагонд ачих шийдлээр хил дамнасан төмөр замыг барьж ашиглах ТЭЗҮ гарсан.
-Шивээхүрэн-Сэхээ боомтоос эхлээд гурван боомтын хил холболтыг шат дараалалтай хийнэ-
-Гашуунсухайн-Ганцмод боомтыг төмөр замаар холбох хоёр улсын Засгийн газрын хэлэлцээрийн үеэр Шивээхүрэн-Сэхээ, Ханги-Мандал боомтуудын талаар ярилцсан байсан. Талууд юу гэж тохиролцов?
-Засгийн газар хоорондын хэлэлцээрээр Хятадын Засгийн газрын зүгээс бүтээн байгуулалтыг үе шаттайгаар явуулъя. Эхлээд Гашуунсухайт-Ганцмод чиглэлийн хил дамнасан төмөр замын бүтээн байгуулалтыг хоёр улс хооронд амжилттай тохиролцож чадвал дараа дараагийн шатанд Шивээхүрэн-Сэхээ, Бичигт-Зүүнхатавч, Ханги-Мандал гэсэн дарааллаар боомтуудыг төмөр замаар холбож болох юм байна. Эхний ажил амжилттай болбол энэ чиглэлийн яриа хэлэлцээгээ үргэлжлүүлээд явах боломжтойг хятадын тал бидэнд мэдэгдсэн. Үүний дагуу Засгийн газар хоорондын хэлэлцээрт Гашуунсухайт-Ганцмод чиглэлийн төмөр замын боомт баригдсанаар дараа дараагийн боомтуудын ажлыг холбогдох түвшинд нь ярилцаж, гэрээ хэлэлцээ хийж явахаар хэлэлцээрт тусгасан.
-Тэгэхээр Гашуунсухайт-Ганцмод боомтын бүтээн байгуулалт эхэлмэгц буюу энэ дөрөвдүгээр сараас дараагийн гэрээ хэлэлцээ яригдаж эхэлнэ гэсэн үг үү. Эсвэл бүтээн байгуулалт дууссаны дараа дараагийн хэлэлцээг эхлэх үү?
-Засгийн газрын ажлын хэсэг Хятадын эрчим хүчний корпорац буюу Чайна энержи компанитай энэ асуудлаар ажлын хэсгийн түвшинд ярилцаж шийдэлд хүрсэн. Энэ чиглэлийн барилгын ажлыг эхлүүлсний дараагаар холбогдох ажлыг шууд эхэлнэ гэж талууд тохирсон. Өөрөөр хэлбэр бүтээн байгуулалт дуусах хугацааг хүлээхгүйгээр бусад боомтын холболтын ажлуудыг хятадын талтай ярилцаж эхлэхээр тохиролцсон. Энэ хүрээнд хамгийн эхэнд Шиваахүрэнгийн боомтыг холбох хэлэлцээг хятадын талтай ярилцаж байна. Шивээхүрэнгийн боомтын чиглэлийн төмөр замыг өнгөрсөн онд барьж дуусгаж комисс ажиллаад барилгын ажлыг хүлээж авсан. Монгол болон хятадын талууд аль аль талдаа төмөр замын хилийн өртөөгөө байгуулчихсан. Одоо хоёр өртөөний хооронд төмөр замын гол шугамыг хийнэ. Энэ ажлыг Засгийн газрын түвшинд ярилцаж хил дамнасан төмөр зам байгуулах Засгийн газар хоорондын хэлэлцээ байгуулах саналыг хятадын талд тавьсан. Энийг үргэлжлүүлэн ярилцаад ойрын хугацаанд гэрээ хэлэлцээрээр баталгаажуулахаар төлөвлөж байна.
-Энэ ондоо багтаж уурхайн амнуудыг төмөр замд холбоно-
-Уурхайн амнууд руу төмөр замын холболт хийхээр яригдаж байгаа юм байна. Энэ хоёр улсын хэлэлцээрт тусгагдсан уу. Манайх дангаараа хийж гүйцэтгэж байгаа юу. Бүтээн байгуулалтын ажил нь хэзээ эхлэх төсөл вэ?
-Энэ бол манай дотоод ажил. Төмөр замын Тавантолгой өртөөнөөс салбар зам барьж уурхайн амнууд хүрэх ачилтын зам талбай барьж байгуулна. Энийг бид Эрдэнэс тавантолгой компанитай дотооддоо ярилцаж байгаа. Мөн аль хэсгээс хэдэн тонн нүүрс олборлох ирээдүйд аль аль давхаргын нүүрс олборлохтой холбоотой асуудал учид бид үүнийг дотооддоо ярилцаж байгаа. Энэ асуудлаар нарийвчилсан тооцоо ТЭЗҮ боловсруулаад энэ ондоо ачилтын талбайн замуудыг барьж ашиглалтад оруулна.
English

Б.Дэлгэрсайхан: ЗТЯ, Хууль зүй, дотоод хэргийн яам хамтран нүүрс тээврийн компаниудыг шалгана
НЭГДСЭН ТӨСӨЛ ХЭРЭГЖҮҮЛЭХ НЭГЖИЙН АЛБАН ХААГЧДЫГ СОНГОН ШАЛГАРУУЛАХ ЗАРЛАЛ
Зам, тээврийн яамны дэргэдэх Ёс зүйн дэд хорооны 2025 оны 1-р улиралын хурлын төлөвлөгөө
“Далайд гарцгүй хөгжиж буй орнуудын олон улсын худалдаа ба тээврийн бодлого” сэдэвт үндэсний сургалт болж байна
ТӨРИЙН АЛБАНЫ ЗӨВЛӨЛИЙН ЗАМ, ТЭЭВРИЙН ЯАМНЫ ДЭРГЭДЭХ САЛБАР ЗӨВЛӨЛ
ТӨРИЙН ЖИНХЭНЭ АЛБАН ХААГЧИЙГ ШИЛЖҮҮЛЭН АЖИЛЛУУЛАХ ТУХАЙ ЗАР
Бүгд Найрамдах Итали Улстай автотээврийн хэлэлцээр байгуулав
ЗТЯ-ны албан хаагчид “Технологи ашиглан үйлдэгдэж буй жендэрт суурилсан хүчирхийлэлтэй тэмцэхэд нэгдье” аянд нэгдэж байна
Тээврийн хэрэгслийн улсын дугаар захиалах болон хадгалах үйлчилгээ цахимжлаа
Төмөр замын бүтээн байгуулалтын ажил үргэлжилж байна
Төмөр замуудын хэвийн, тасралтгүй үйл ажиллагааг хангах зорилготой үзлэг эхэллээ
Зам, тээврийн сайд Б.Дэлгэрсайхан иргэдтэй биечлэн уулзаж, санал хүсэлтийг нь сонсоно
Олон жил үр бүтээлтэй ажилласан хүмүүсийг төрийн одон медалиар шагналаа
ЗГ: Төрийн өмчит зарим компанийн удирдлагуудад хариуцлага тооцохыг чиглэл болголоо
Б.Дэлгэрсайхан: Улс орны эдийн засагт онцгой ач холбогдолтой олон чухал төслийг салбартаа ээлж дараатай хэрэгжүүлэх болно
Хоёр улсын Засгийн газар хоорондын хэлэлцээрт гарын үсэг зурлаа
ОХУ-тай нийслэл хооронд шууд нислэг сэргээх асуудлаар албан уулзалт хийлээ
ЗГ: Төрийн албан хаагчийн нэг удаагийн буцалтгүй тусламжийг хууль ёсны өвлөгчид нь олгохоор боллоо
Зам, тээврийн сайдын шуурхай хуралдаан боллоо
Зам, тээврийн салбарын статистикийн мэдээ /2025 оны 10 дугаар сар/
Хувийн хэвшлээ дэмжсэн, цалин, тэтгэвэр, тэтгэмжийг нэмсэн төсөв батлагдлаа
“Автоматик телемеханикийн систем – Дэлхийд ба Монголын төмөр замуудад” номын нээлт боллоо
Дэлхийн банкны Зам, тээврийн ахлах мэргэжилтэн Эдвард Эндрью Бюкес тэргүүтэй төлөөлөгчдийг хүлээн авч уулзав
ЗГ: Төмөр замын төслүүдийн хэрэгжилтийн явцын талаар танилцуулав
Дэлхийн банкны Суурин төлөөлөгч Таехюн Ли тэргүүтэй төлөөлөгчидтэй уулзлаа
Монгол Улсын автотээврийн хэрэгслийн ашиглалт, хяналтын тогтолцоог боловсронгуй болгох төслийг хэрэгжүүлж байна
“Монгол Улсыг 2026-2030 онд хөгжүүлэх таван жилийн үндсэн чиглэл”-ийг танилцууллаа
Б.Дэлгэрсайхан: Ирэх таван жилд Засгийн газар 4 боомтыг төмөр замаар холбоно
“Баян зам” тээвэрчдийн холбооны төлөөллийг хүлээн авч уулзлаа
Сайжруулсан бүлээн асфальтыг Монголын авто замын нөхцөлд нэвтрүүлэх боломжийг судална
Тусгай зөвшөөрөл авахад бүрдүүлэх баримт бичиг, зөвлөмж
Автотээврийн жишиг тариф батлах тухай тушаалын төсөлд санал авч байна.
Салбарын шагналаар шагнагдах иргэдийн бүртгэлийн програм
ЦАХИМААР ТАСАЛБАРАА АВЧ, ЦАГАА ХЭМНЭЭРЭЙ
ЗАМ, ТЭЭВРИЙН ХӨГЖЛИЙН САЙДЫН 2019 ОНЫ 390 ДҮГЭЭР ТУШААЛААР БАТЛАГДСАН АВТОМАШИНЫ ШАТАХУУН ЗАРЦУУЛАЛТЫН НОРМЫГ МӨРДӨХӨД АНХААРАХ АСУУДАЛ, ТАЙЛБАР, ЗӨВЛӨМЖ
Нээлттэй мэдээлэл
Архивын ерөнхий газрын даргын тушаалаар баталсан нийтээр дагаж мөрдөх хэм хэмжээ тогтоосон акт
ЗАМЫН-ҮҮД БООМТООС 12 ДУГААР САРЫН 10-НААС ЭХЛЭН АЧАА ТЭЭВЭРЛЭЖ ЭХЛЭХЭЭР БОЛЛОО
Автотээврийн хэрэгслээр ачаа, зорчигч тээвэрлэх дүрэм шинэчлэн батлах тухай
АЧАА ТЭЭВРИЙН С ЗӨВШӨӨРӨЛ ОЛГОХ ЯВЦ НЭЭЛТТЭЙ БОЛЖЭЭ
Авто зам ашигласны төлбөр хураах үйл ажиллагааг үе шаттайгаар цахимжуулж байна
ЗАМ, ТЭЭВРИЙН ХӨГЖЛИЙН САЙДЫН ШУУРХАЙ ХУРАЛ БОЛЛОО
Зам, тээврийн хөгжлийн сайд Л.ХАЛТАР: ДАРХАНЫ ЗАМЫН БҮТЭЭН БАЙГУУЛАЛТЫН АЖИЛ ЭХЛЭХЭД БЭЛЭН БОЛЖ БАЙНА
ТАВАН ТОЛГОЙ-ЗҮҮНБАЯН ЧИГЛЭЛИЙН ЭХНИЙ 1.9 КИЛОМЕТР ТӨМӨР ЗАМЫГ ӨНӨӨДӨР УГСАРЛАА
ХЯНАЛТЫН ХУУДАС БАТЛАХ ТУХАЙ
БАЯНЧАНДМАНЬ СУМЫН ТӨВИЙГ ДАЙРАН ӨНГӨРӨХ АВТОЗАМЫН ЗОРЧИХ ХЭСГИЙГ НААДМЫН ӨМНӨ НЭЭХ ЧИГЛЭЛ ӨГӨВ
“УБТЗ”-Д ХАЛДВАР АВСАН ХҮМҮҮС БҮРЭН ЭДГЭРЧ, ТӨМӨР ЗАМЫН ҮЙЛ АЖИЛЛАГАА ХЭВИЙН БАЙДАЛД ШИЛЖЛЭЭ
ДАРХАНЫ ЗАМЫН БҮТЭЭН БАЙГУУЛАЛТАД ШААРДАГДАХ ЦЕМЕНТИЙН НИЙЛҮҮЛЭЛТИЙГ ТАСАЛДУУЛАХГҮЙ БАЙХАД АНХААРНА